KATRA HOSPITAL

Het Katra Hospital is opgericht door Jan van Schijndel, norbertijn van de abdij van Heeswijk. In de jaren dertig van de vorige eeuw werd hij als missionaris in India getroffen door het ontbreken van medische voorzieningen. Daarom besloot hij in Nederland geneeskunde te gaan studeren en wist daarnaast een groot bedrag in te zamelen voor de bouw van een ziekenhuis.

In de jaren vijftig keerde hij als arts terug naar het Mandla district, samen met dr. Ger Henssen en zijn vrouw Riet. Met het ingezamelde geld werd het Katra Hospital gebouwd. Om het ziekenhuis te ondersteunen werd enkele jaren na de bouw, de Stichting Hulpfonds Katra Hospital opgericht.

Met uw bijdrage ondersteunt de Stichting Hulpfonds Katra Hospital het Katra Ziekenhuis al meer dan vijftig jaar. Het ziekenhuis functioneert financieel vrijwel zelfstandig. Een aantal belangrijke activiteiten worden echter nog door de Stichting ondersteund:

Poor Fund: Uit het Poor Fund wordt de gezondheidszorg aan armen betaald die zelf de kosten niet of niet geheel kunnen dragen.

Bevallen in het ziekenhuis en keizersneden: Het bevallen in het ziekenhuis en het bevallen door middel van een keizersnee wordt ondersteund. Hiervoor is gekozen omdat vrouwen in India grote gezondheidsrisico's lopen bij een bevalling.

Apparatuur: Het ziekenhuis wordt ondersteund bij de aanschaf van kostbare medische apparatuur.

Opleiding voor verpleegkundigen: Het ziekenhuis is enkele jaren geleden gestart met een opleiding voor verpleegkundigen Voor het ziekenhuis belangrijk voor de toekomstige personele bezetting en voor de locale bevolking een goede gelegenheid om een beroepsopleiding te volgen. De Stichting steunt de start van deze opleiding.

In 2011 werd het 50 jarig bestaan van het Katra ziekenhuis uitbundig gevierd en het bestuur van de stichting had de eer hierbij aanwezig te mogen zijn, samen met Frans Dubbelman, voormalig penningmeester van de stichting en neef van Bisschop Dubbelman die Jan van Schijndel heeft gesteund bij het oprichten van het ziekenhuis.

Festiviteiten ter ere van het 50 jarig bestaan